Coöperaties, of kortweg co-ops, kennen een lange traditie die teruggaat tot de tijd van de industriële revolutie in Engeland van het midden van de achttiende eeuw. Door samen te werken en hun gemeenschappelijke belangen te verenigen kunnen producenten en consumenten kosten en kennis delen en gezamenlijk doelen bereiken die ze individueel niet kunnen realiseren. Wereldwijd zijn vele coöperaties actief: 50 procent van de Franse banken, 36 procent van de Finse retail en 83 procent van de Nederlandse landbouworganisaties zijn een coöperatie.

“Internet biedt nieuwe manieren om je via coöperatieve platforms te organiseren”

Met internet zijn er nieuwe manieren bijgekomen voor individuele burgers en ondernemers om zich via coöperatieve platforms te organiseren. Deze platformen bieden bij uitstek de mogelijkheid om een marktplaats te organiseren waar vraag en aanbod elkaar kan vinden. Zo ook de Nieuwe Voedselcoöperatie. Onze leden hebben een gunstige uitgangspositie doordat de leden die de coöperatie oprichten, de eerste gebruikers zijn, die het platform een belangrijke impuls kunnen geven. De leden hebben een gunstige positie omdat ze samen met de afnemers inspraak hebben in de koers van de coöperatie en via het platform voeling kunnen houden met de snelle nieuwe ontwikkelingen, wat individueel vrijwel onmogelijk is.

De Nieuwe Voedsel coöperatie geeft ondernemers en burgers de kans om samen te werken en de concurrentie aan te gaan met de grote tech-platformen. Voor de langere termijn is dit voor jullie als producent van belang. Bij onze coöperatie willen we graag dat leden zich blijven ontwikkelen. Niet alleen nu, maar ook op langere termijn. Dat kan zelfs betekenen dat het netwerk van de coöperatie zich moet openstellen voor niet-leden en dat het zich moet kunnen ontwikkelen tot ver buiten onze eigen sector.

www.denieuwevoedselcooperatie.nl